Ruuan
terveydelliset ulottuvuudet ovatkin monien ihmisten erityisenä kiinnostuksen
kohteena – näissä yhteyksissä ruokaa lähestytään usein laihduttamisen
näkökulmasta, jossa on läsnä myös esteettinen ulottuvuus ja ihmisillä toive
mahtumisesta paremmin nykyajan hoikkaan ihannekuvaan. Ruoka on esillä myös
eettisenä ja arvoihin liittyvänä asiana. Ruuan tuotantoon, etenkin eläinten
kohteluun liittyvät epäkohdat ovat olleet Suomessa paljon esillä. Samoin monet
ovat kiinnittäneet huomiota siihen, että ruokaan liittyy monia vakavia ympäristöuhkia,
kuten metsien liiallista hakkuuta, eroosiota, vesipulaa ja ilmastomuutosta. Suomalaistenkin
niin sanotusta ekologisesta jalanjäljestä noin kolmannes liittyy ruuan
tuotantoon.
Ruualla
on siis monessa mielessä tänä päivänä paljon merkitystä ja ihmiset suhtautuvat
yhä vakavammin siihen, mitä syövät.
Harvemmin
julkisessa keskustelussa ruokavalioiden ja syömisen yhteydessä pohditaan erilaisten diettien hengellistä ja uskonnollista merkitystä. Kaikissa
maailman uskonnoissa ruualla on kuitenkin tärkeä rooli. Seuraavassa tarkastelen
lyhyesti niitä eri ulottuvuuksia, joita ruualle ja syömiselle on eri
uskonnoissa annettu. Esille tuotujen näkökulmien rinnalla on olemassa varmasti
muitakin tapoja lähestyä asiaa eivätkä esille tuodut näkökulmat ole toisiaan poissulkevia.
Ruokaan
ja syömiseen liittyy monen uskonnon piirissä sekä yhteisöllisiä että
yhteiskunnallisia ulottuvuuksia. Erilaisten ruokaan liittyvien määräysten
avulla pyritään hahmottamaan tarkemmin oman uskonnollisen identiteetin rajoja
ja erottumaan kulttuurisesti muista - ruoka ja syöminen erottavat meidät
heistä. Varhaisten kristittyjen keskuudessa käytiin kovaa identiteettikiistaa
siitä pitääkö kristityksi kääntyneiden omaksua myös juutalaisuuteen liittyvät
ruokamääräykset. Apostoli Paavalin edustama näkemys voitti ja juutalaisuuteen
liitetyt ruokamääräykset joutuivat kristinuskossa marginaaliin.
Eri
uskonnot sisältävät myös erilaisia juhlaperinteitä, joiden aikana perhe- ja
lähiomaiset ruokailevat yhdessä ja nauttivat perinteisiä ruokalajeja sekä
muistelevat uskonnon keskeisiä tapahtumia. Tuttuina esimerkkeinä juhlaperinteestä
voisi mainita joulun-, pääsiäisen- ja juutalaisten sapatin vieton erilaisine
aterioineen.
Vaikka
syöminen usein toteutuu kodin-, perheen ja pienen yhteisön piirissä, niin moniin
uskontoihin on liittynyt ajatus vieraanvaraisuudesta
ja siitä seuraava velvollisuus huolehtia oman lähipiirin ulkopuolisistakin
lähimmäisistä. Islamissa almujen
antaminen on yksi niin sanotuista viidestä peruspilarista. Almujen antamisen on
usein tulkittu nimenomaan velvollisuudeksi ruokkia köyhiä. Evankelista
Matteuksen kuvauksessa viimeisestä tuomiosta annetaan jopa ymmärtää, että kristityn
pelastuksen ja iankaikkisen elämän ehtona on nälkäisten ruokkiminen ja
janoisten juottaminen.
Hindulaisesta
uskonnosta ammentanut Mahatma Gandhi paastosi osoittaakseen myötätuntoa Intian kastittomia
kohtaan. Gandhille paasto oli myös keino protestoida ja tuoda esille
yhteiskunnallista epäoikeudenmukaisuutta ja brittihallinnon harjoittamaa
poliittista julmuutta. Myös Vanhan testamentin profeetat korostivat
julistuksessaan, että Jumalalle mieluinen paasto pitää sisällään väistämättä
myös velvollisuuden ajaa köyhien ja sorrettujen asiaa.
Ruokaan
ja syömiseen on uskonnoissa liitetty myös yksilökeskeisempiä näkökulmia. Erilaisia
uskonnollisia perinteitä yhdistää se, että erilaiset paastot ja ruokailutottumukset
sekä ruumiin tarpeiden hallinta ja askeesi, pohjustavat ihmisen sisäistä
valaistumista ja jumalakokemusta.
Erityisesti
hindulaisuudessa ja juutalaisuudessa eri ruoka-aineet saavat suorastaan
kosmisia merkityksiä ja liittävät ihmiset osaksi suurempia voimia, jotka
vaikuttavat maailmassa. Tänään kuulemme erityisesti perinteisestä intialaisesta
terveystiedosta, ayurvedasta, ja sen eri ruoka-aineille antamasta
merkityksestä.
Kristinuskossa
ei hindulaisuuden ja juutalaisuuden tapaan nähdä, että tietyillä ruuilla
sinänsä olisi suoraan vaikutusta ihmisen hengelliseen tilaan, mutta ruokaan
liittyvillä asenteilla, kuten ylettömällä mässäilyllä, kylläkin. Tosin
kristillisissä luostareissa pääsääntöisesti pidättäydyttiin lihan syömisestä ja
suosittiin kasvisravintoa, koska lihan syömisen ajateltiin vaikeuttavan
keskittymistä hengellisiin harjoituksiin. Lisäksi ehtoollisaterialla, jossa
Kristus itse on läsnä leivässä ja viinissä, ajatellaan olevan suoria
hengellisiä vaikutuksia, kuten syntien anteeksi saaminen ja rakkauden
lisääntyminen lähimmäisiämme kohtaan.
Vaikka
eri uskonnoissa on liitetty erilaisia näkemyksiä ruokaan ja syömiseen, niin
kaikkia uskonnollisia traditiota yhdistää rohkaiseminen kohtuullisuuteen ja
itsehillintään. Näiden asenteiden omaksuminen ei ole kulutuskeskeisessä
yhteiskunnassa kovin helppoa, jossa tuotevalikoima tuntuu lähes rajattomalta.
Kohtuullisuutta vaikeuttavat myös erilaiset kevyttuotteet, jotka mahdollistavat
(liiallisen) syömisen ja juomisen itsekurin sijasta.
Samoin
tämä aika korostaa tietynlaista elämän helppoutta ja mukavuutta. Uskonnot taas
korostavat, että hengellinen elämä ja korkeiden ideaalien tavoittelu on usein
vaikeaa ja vaatii meiltä joskus koviakin uhrauksia. Uskonnollisissa
traditioissa elämän vaikeuden korostaminen ei kuitenkaan ole itsetarkoitus,
sillä itsensä hillitsemään kykenevä ihminen on ennen kaikkea vapaa – hän on vapaa muun muassa kaupallisuudesta
ja sen tarjoamasta näköalattomasta kuluttamiseen keskittyvästä elämäntavasta ja
maailmakuvasta. Hän on vapaa näkemään sen, mikä elämässä on todella tärkeää ja
olennaista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti